Tycie po trzydziestce – nieuchronne. Można z nim walczyć i zwyciężać.

Tycie po trzydziestce , ponoć mężczyźni zaczynają tyć po trzydziestce …?

Tycie po trzydziestce

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Jest to czas radości, odpoczynku, rodzinnych spotkań i refleksji.

Jest to również czas, kiedy odwiedzam rodzinę i robię to naprawdę w intensywnym tempie, ponieważ w kilka dni chcę nadrobić braki kontaktu za cały rok. Wracając do odwiedzin to jak już siądziemy do sowicie zastawianego stołu jak to bywa w naszej tradycji wielokrotnie słyszę „ może sałatkę, może wędlinkę może ciasto itd. Ciężko jest odmówić a i siedząc i dyskutując często sięgamy po jedzenie całkowicie tracąc kontrolę nad ilością pochłanianego pokarmu…

Ten wpis przyszedł mi do głowy, ponieważ w moim wieku naprawdę codziennie trzeba staczać walkę z nieuchronnym i postępującym tykaniem zegara starzenia się. Poprosiłem o wsparcie moją koleżankę Sabinę Nierząd, która jest dietetykiem klinicznym o zreferowanie problemu, który dotyczy wszystkich Panów bez wyjątku.

W ostatnich czasach można zauważyć, większą niż dziesięć lat temu, tendencję do tycia, polskiego społeczeństwa.

Pan idący z brzuszkiem nie robi już na nas większego wrażenia.. Przywykliśmy do tego widoku.

Trzydziesty rok życia to według ankietowanych wiek, w którym zaczynamy tyć pomimo naszej woli. Czy dzieje się tak naprawdę?

Sprawdźmy okiem dietetyka.

Kiedy faceci powinni zacząć myśleć o tyciu?

Kiedy mężczyźni zbliżają się do średniego wieku, mają tendencję do zwiększania masy ciała, szczególnie wokół brzucha. Oto kilka powodów nie zależnych od nas dla których organizm prowadzi do  magazynowania tłuszczu i utraty napięcia mięśniowego.

  1. Zmniejszone stężenie testosteronu
    Zmniejszenie poziomu testosteronu jest powszechne u mężczyzn w wieku średnim. Jest to normalny proces starzenia się, jednak brak testosteronu może powodować utratę mięśni, zmęczenie i przyrost masy ciała.
  2. Spowolniony metabolizm
    Kiedy osiągniesz średni wiek, prawdopodobnie Twój metabolizm zacznie spowalniać. Oznacza to, że pomimo tej samej aktywności fizycznej, jaką uprawiałeś mając 20 lat organizm spala mniej kalorii. Przez to możesz zyskać kilka kilogramów rocznie, co skutkuje ciągłym poszerzaniem w talii. Istotną rolę odgrywa tutaj sprawa Twojej masy mięśniowej. Masa mięśniowa napędza tempo przemiany materii, lecz niestety – jak już wiesz- z wiekiem ulega rozpadowi (katabolizm).
  3. Brak wiedzy

Właściwą odpowiedzią na procesy zachodzące w ciele opisane w dwóch powyższych punktach według American College of Sports Medicine potrzebujesz co najmniej 30 minut aktywności tlenowej pięć dni w tygodniu i 20 minut treningu siłowego trzy razy w tygodniu. Takie działanie pozwoli na utrzymanie zdrowia i dobrej kondycji.

Jak możemy przeciwdziałać i co robić żeby zestarzeć się bez brzuszka?

Tycie po trzydziestce jest do opanowania, jeśli tylko  masz  wystarczająco dużo determinacji i jesteś  w stanie wygospodarować na swoją aktywność fizyczną trochę czasu w tygodniu.

Ja w zimie chodzę na siłownie ale na wiosnę polecam np w weekend w górach .

Wszystko zależy od wielu czynników. Na niektóre niestety,nie mamy wpływu 🙁

Jest również kilka czynników na które mamy wpływ.

Jeśli wykluczysz wszystkie – będzie to znaczyło, że nie jesteś w grupie ryzyka.

  1. Picie alkoholu i innych napojów wysokokalorycznych

    Tycie po trzydziestce

    Czy lubisz wieczorem napić się porządnej whisky? A może piwo dla lepszego snu?
    Liczenie kalorii przyjmowanych z pożywieniem weszło nam w krew, lecz niestety właśnie te wypijane często stanowią nadwyżkę kaloryczną, co prowadzi do powolnego zwiększania masy ciała. To samo tyczy się soków owocowych kupnych jak i tych robionych w domu. Lemoniady, herbaty „”zimowe”, kawa Latte- one wszystkie zawierają większe ilości kilokalorii zazwyczaj poprzez dodatek cukru.

  2. Nieregularność spożywania posiłków
    Jest to temat, o którym można usłyszeć lub przeczytać dosłownie wszędzie. Regularność to podstawa, i o tyle nie chodzi o regularność w spożywaniu ilości posiłków na dzień, co o regularność w spożywaniu posiłków o określonych odstępach czasowych w ciągu dnia.
    Jeśli przyjmiesz zjadanie 3 posiłków w ciągu dnia, a będzie on trwał 16 godzin- marne są szanse na dostarczenie odpowiedniej ilości kalorii oraz przyspieszenie metabolizmu. Jeśli jednak przyjmiesz, że zjadasz posiłek co maksymalnie 4 godziny niezależnie od tego ile trwał będzie Twój dzień- będzie to doskonały argument dla którego układ pokarmowy zacznie pracować na wysokich obrotach.
  3. Odpowiedni dobór składników odżywczych

    Tycie po trzydziestce

    Wiedząc już o stałości w przyjmowaniu posiłków musimy wiedzieć też co konkretnie powinniśmy zjadać. Jak wiemy pożywienie składa się z białek, tłuszczy oraz węglowodanów, jednak z moich obserwacji wynika, że najczęściej Polacy przyjmują w dużej ilości węglowodany i tłuszcz (pieczywo, rogaliki, paluszki, pizza, potrawy typu fast-food, owoce), zapominamy jednak o białku- najważniejszym w tym czasie składniku pokarmowym. Białko jest budulcem, chroni nasze mięśnie, uczestniczy w procesie odnowy tkanek i komórek; co więcej- powoduje uczucie sytości na dłużej oraz reguluje poziom cukru we krwi.

 

A więc jak powinna wyglądać prawidłowa dieta mężczyzny po 30 roku życia?
O tym już niedługo w następnych artykułach.

 

Dietetyk kliniczny

Sabina Nierząd

sabinanierzad@gmail.com

www.sabinanierzad.pl

Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

MrMature

Świat prawdziwych mężczyzn to też moda. Moda to nie tylko ubrania, ale również dodatki, gadżety i drink, który trzymacie w dłoni. Styl tkwi w szczegółach – ja o nich opowiem. Moją misją jest pokazać Wam, drodzy Panowie, jak osiągnąć klasę.

You may also like...